Rada społeczna jest organem inicjującym i opiniodawczym podmiotu tworzącego oraz organem doradczym kierownika zakładu.
Radę powołuje, odwołuje oraz zwołuje jej pierwsze posiedzenie podmiot tworzący. Sposób zwoływania posiedzeń rady, tryb pracy i podejmowania uchwał określa regulamin uchwalony przez radę społeczną i zatwierdzony przez podmiot tworzący.
W skład rady społecznej działającej w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą wchodzą:
- jako przewodniczący: przedstawiciel organu administracji rządowej – w podmiotach utworzonych przez te organy, wójt/burmistrz/prezydent miasta, starosta albo marszałek województwa lub osoba przez niego wyznaczona – w podmiotach utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego,
- jako członkowie:
a) przedstawiciel wojewody – w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego,
Członkiem rady społecznej podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą nie może być osoba zatrudniona w tym podmiocie.
W posiedzeniach rady społecznej, w której skład nie wchodzi przedstawiciel Naczelnej Rady Lekarskiej lub Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, mają prawo uczestniczyć, z głosem doradczym, przedstawiciele samorządów zawodów medycznych.
Obecna Rada Społeczna przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej imienia doktora Kazimierza Hołogi w Nowym Tomyślu została powołana Uchwałą Nr XLVIII/408/2023 Rady Powiatu Nowotomyskiego z dnia 31 maja 2023 r. (traci moc Uchwała nr IX/76/2019 Rady Powiatu Nowotomyskiego z dnia 29 maja 2019r.).
W skład Rady wchodzi Starosta Nowotomyski – Andrzej Wilkoński jako przewodniczący oraz członkowie Rady: Adam Frąckowiak (przedstawiciel wojewody), Katarzyna Cecuła, Dariusz Chłopek, Konrad Drąg, Krzysztof Górny, Roman Trzybiński, Włodzimierz Hibner.
1. Do zadań Rady Społecznej należy:
przedstawianie Radzie Powiatu wniosków i opinii w sprawach:
a. zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego,
b. związanych z przekształceniem lub likwidacją, rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności,
c. przyznawania Dyrektorowi nagród,
d. rozwiązania stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej z Dyrektorem Zakładu;
2. przedstawianie Dyrektorowi wniosków i opinii w sprawach:
a. planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego,
b. rocznego sprawozdania z planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego,
c. kredytów bankowych lub dotacji,
d. podziału zysku;
e. zbycia aktywów trwałych oraz zakupów lub przejścia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego;
f. regulaminu organizacyjnego;
3. dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez pacjentów, z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu;
4. opiniowanie wniosku w sprawie czasowego zaprzestania działalności leczniczej;
5. wykonywanie innych zadań określonych w ustawie i statucie